お坊さんと落語のブログ A blog of Buddhism and rakugo

お坊さん(浄土真宗)です。落語も好きで、歴史にも興味あります。 I am a Buddhist priest of Jodo Shinshu Hongwanji-ha. I like rakugo (Japanese traditional comic storytelling) I am interested in history.

予想は願望に左右されます Our desire affects our foreseen


落語を通して仏教に親しむ企画「銀座の落語寺」が5月24日、築地本願寺GINZAサロンで開催されました。ご来場そしてご覧頂きありがとうございます。
まずは、三遊亭圓雀師匠に落語「大相撲夢甚句(桂三枝作)」を演じて頂きました。この落語では、ある若者が相撲取りになりました。近所の人たちは、彼がどんな相撲取りになるか楽しみに語り合います。その結果は?
次に、私が「期待と願望」について話しました。この落語では、近所の人たちは彼の将来を期待していました。彼に強い力士になって欲しいと思っていたということです。このように、私たちの予想は願望に左右されます。私たちは目標にたどり着けないとがっかりします。だから、努力しているにもかかわらず目標に到達できないと、報われないと感じます。その場合、2つの道があります。ひとつは、もっと努力することです。もうひとつは、諦めることです。親鸞聖人は20年間、修行していました。しかし、修行をしても心が清らかになっていく実感を持てませんでした。そこで修行をやめて、お念仏の道を歩むことにしました。もちろん、努力は必要です。でも、道に迷ったときにはそれまでの努力をやめることで道が開けることもあり得ます。
On May 24, we held "Ginza-no-Rakugodera", an event to like Buddhism through Rakugo at the Tsukiji Hongwanji Ginza Salon. Thank you for coming and watching it.
First, Mr. SANYUTEI Enjaku performed a Rakugo "Ohzumo-Yumejinku" (A Dream Jinku (Jinku is a kind of Japanese traditional folk song) of Sumo wrestling). In this Rakugo, a young man became a sumo wrestler. Then, his neighbors talk to each other about how strong he will be. What is the result?
Next, I talked about expectations. In this story, the neighbors expected his future. That means that they wanted him to be a strong sumo wrestler. Thus, our desire affects our foreseen. When we do not achieve our aim, we are disappointed. So, when we do not reach our goal nevertheless efforts, it discourages us. In that case, we have two options. One is to make more effort. Another is to give it up. Shinran, the founder of Jodo Shinshu, a sect of Buddhism, practiced Buddhist asceticism to purge his mind for twenty years. However, he did not feel his mind was getting pure. Therefore, he abandoned asceticism to switch to the way of Nembutsu, in which Amitayus Buddha leads us to the Pure Land even if we contain some sin. Needless to say, effort is essential. On the other hand, we can find a way by abandoning the previous effort when we lose way.

?