お坊さんと落語のブログ A blog of Buddhism and rakugo

お坊さん(浄土真宗)です。落語も好きで、歴史にも興味あります。 I am a Buddhist priest of Jodo Shinshu Hongwanji-ha. I like rakugo (Japanese traditional comic storytelling) I am interested in history.

まことの心はどこにある? Where is the sincerity?

落語を通して仏教に親しむ企画「銀座の落語寺」が1月23日、築地本願寺GINZAサロンで開催されました。ご来場そしてご覧頂きありがとうございます。

まず、三笑亭可龍師匠に落語「幾代餅」を演じて頂きました。この落語では、ある男が吉原の花魁・幾代に会いたがっていました。でも、それにはかなりのお金がかかります。そこで、男は一生懸命働いてお金を貯めて、彼女に会うことができました。そして、彼女に包み隠さず打ち明けました。それが彼女の心を動かして、2人は結婚することになりました。2人は餅屋を始めました。その餅は彼女の名前から「幾代餅」と名づけられて、名物になりました。

次に、私が「まことの心」について話しました。親鸞聖人は、私たちにはまことの心がないとおっしゃっています。その一方で、私たちの心の本性は清らかだともおっしゃいました。どういうことでしょうか? もともと私たちに「まことの心」はありません。しかし、仏さまの導きは、ありとあらゆるところに満ちています。それは、私たちの心も例外ではありません。ですから、私たちは皆、仏さまから授かった「まことの心」を持っているのです。自分の元々の心を知れば、謙虚になります。自分の中に「まことの心」があることを知れば自信が持てます。その両方を知ることが大切です。

次回は3月22日開催です。

On January 23, we held "Ginza-no-Rakugodera", an event to like Buddhism through Rakugo at the Tsukiji Hongwanji Ginza Salon. Thank you for coming and watching it.

First, Mr. SANSHOTEI Karyuu performed a Rakugo "Ikuyo-mochi". In this Rakugo, a man wanted to meet Ikuyo, a courtesan of Yoshiwara, a licensed quarters. It needed too high a cost for him to meet her. So, he worked very hard to save money. He managed to meet her. Then, he confessed his sincerity to her. It moved her mind. Finally, they got married and began a rice cake shop. The rice cake was named "Ikuyo-mochi" after her name. It came to be popular.

Next, I talked about sincerity. Shinran Shonin, the founder of Shin Buddhism, a Buddhist sect, said that we do not have sincerity. On the other hand, he also said that the essence of our mind is pure. What does it mean? Originally, we do not have sincerity. However, Buddha's enlightenment fills with everywhere, including our mind. Thus, we all contain sincerity given by Buddha. We become modest when recognizing our original mind. We become confident when recognize we contain sincerity. It is important to realize them both.

We hold the next event on March 22.

?