お坊さんと落語のブログ A blog of Buddhism and rakugo

お坊さん(浄土真宗)です。落語も好きで、歴史にも興味あります。 I am a Buddhist priest of Jodo Shinshu Hongwanji-ha. I like rakugo (Japanese traditional comic storytelling) I am interested in history.

意欲は大事だけど「餅は餅屋」も大事です。 The motivation is important, while entrusting is also necessary.

落語を通して仏教に親しむ企画「銀座の落語寺」が5月30日、築地本願寺GINZAサロンで開催されました。ご来場そしてご覧頂きありがとうございます。

まず、三遊亭圓雀師匠に落語「引越しの夢」を演じていただきました。江戸時代、ほとんどの店員は住み込みでした。ある日、あるお店が女性を雇いました。それまでは、そこの店員のほとんどは男性でした。店員たちは、その女性に会おうとして、夜中に彼女の部屋に忍び込もうとしました。うまくいったでしょうか?

次に私が、欲望は大切なものを見えなくしてしまうという話をしました。この話では、店員たちは気をつけなくてはいけないことを見落として、失敗しました。自分の目的に気を取られて、他のことには目を向けなかったのです。欲望は、大切なものを見えなくしてしまいます。だから仏教は、欲望を慎むことを教えています。しかし、それはとても難しいことです。私たちは皆、自分の判断で目的を達成しようとする意欲を持っています。意欲は私たちを向上させますが、一方で、意欲があることで、それを得意な人に任せにくくなってしまうことになります。得意な人がいるなら、その人に任せた方がうまくいくものです。私たちは死後の自分について、できることはありません。だから、死後のことは仏様にお任せした方がいいのです。阿弥陀如来は、すべてを救うことすでにを誓っておられます。

次回は7月18日の開催です。

On May 30, we held "Ginza No Rakugodera", an event to like Buddhism through Rakugo at the Tsukiji Hongwanji Ginza Salon. Thank you for coming and watching it.

First, Mr. SANYUTEI Enjaku performed a Rakugo "Hikkoshi no Yume" (Moving house in a dream). The story is following; In the Edo period, almost shop clerks used to live in shops where they worked. One day, a shop hired a woman. Before then, most of the clerks were male. They wanted to meet her. At midnight, they tried to stalk her room. Did they do well?

Next, I talked about how our desire blinds us to something important. In the story, the clerks failed because they lost sight of what they should have been careful of. They focused on their purposes and paid no attention to other things. Our desire blinds us to something important. Therefore, Buddhism teaches us to restrain our desire. However, it is very hard. We all have the motivation to accomplish our purpose under our own decision. Our motivation improves us, while our motivation can prevent us from leaving something to those who are good at them. We succeed more easily if we let others do anything they are good at. We can do nothing about ourselves after death. Thus, we should entrust Buddha after our death. Amitayus Buddha has already vowed to save all beings.

We hold the next event on July 18.

?