お坊さんと落語のブログ A blog of Buddhism and rakugo

お坊さん(浄土真宗)です。落語も好きで、歴史にも興味あります。 I am a Buddhist priest of Jodo Shinshu Hongwanji-ha. I like rakugo (Japanese traditional comic storytelling) I am interested in history.

食べ物を大切にすることは命を大切にすること Respecting food is respecting life


落語を通して仏教に親しむ企画「銀座の落語寺」が5月24日、築地本願寺GINZAサロンで開催されました。ご来場そしてご覧頂きありがとうございます。
まず、三遊亭圓雀師匠に落語「阿武松(おうのまつ)」を演じて頂きました。これは相撲取りの話です。阿武松は、最初は武隈(たけくま)の弟子でした。しかし、食べ過ぎということで、武隈に追い出されてしまいました。すると、錣山(しころやま)が阿武松を、食事も用意して引き受けてくれました。やがて、阿武松はずっと強くなり、横綱になりました。
次に、私が食べることについて話しました。私たちは食べないと生きていけません。食べ物は、動物にせよ植物にせよ、元は生き物でした。つまり、食べ物を大切にすることは命を大切にすることに、食べ物を粗末にすることは命を粗末にすることになります。ですから、食べ物に感謝して、食べ物を粗末にしないようにしないといけません。食べ物を大切にするということは、食べる量を少なくするということではありません。これはお金を大事にするのと似ています。お金を大切にするということは、お金を使わないということではありません。お金を使うことで有益な結果になるなら、それはお金を大事にしていることになります。逆に、良いものを残さなかったら、それは無駄遣いです。同じように、捨てられる食品を減らすことは、命を大事にすることになるのです。

On May 24, we held "Ginza No Rakugodera", an event to like Buddhism through Rakugo at the Tsukiji Hongwanji Ginza salon. Thank you for coming and watching it.

First, Mr. SANYUTEI Enjaku performed a Rakugo "Ohnomastu". It is a sumo wrestler's story. Ohnomatsu was a sumo wrestler. First, he was a Takekuma's discipline. But, Takekuma expelled him as he ate too much. Then, Shikoroyama accepted him and prepared food for him. Later, he got much strong and became yokozuna, a grand champion.

Next, I talked about eating. We need to eat to keep our life. Food was the living whether animals or plants. Thus, respecting food is respecting life. Wasting food is wasting life. Therefore we should appreciate food and should restrain ourselves from wasting food. Respecting food does not mean that we eat less food. It is similar to respecting money. Respecting money is not that we spend no money. When money we spend results in something beneficial, it is respecting money. On the other hand, if the money we pay leaves nothing useful, it is wasted. Likewise, when we reduce food loss, we are to respect life.

?